Szkoła w Iłownicy Przedszkole w Iłownicy Galeria Kontakt z nami Przedszkole w Iłownicy Zespół Szkolno-Przedszkolny w Iłownicy Zespół Szkolno-Przedszkolny w Iłownicy Szkoła w Iłownicy Przedszkole w Iłownicy Galeria Kontakt z nami
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Iłownicy
Znajdujesz się tutaj: Przedszkole Strona główna

Kącik kuchenny

 
 

 

 

Nasze przedszkole bierze udziału w siódmej edycji projektu „Zdrowo jem, więcej wiem” realizowanego przez Fundację Banku Ochrony Środowiska. Misją akcji jest  przywrócenia dzieci do świata zdrowia, sprawności i pogody ducha. Zapraszamy do zapoznania się z materiałami na temat zdrowego stylu życia na stronie naszego przedszkola.

 

Kolorowy talerz

 

Filmy edukacyjne

 

Rodzice są najważniejszymi osobami w życiu dziecka – od ich wiedzy i świadomości zależy sposób odżywiania dzieci – szczegóły.
 

Zdrowo jem:
- śniadanie
 

 

Jakich produktów unikać w diecie dzieci?

 

Autor: Emilia Lorenc, dietetyk, biolog molekularny, diagnosta laboratoryjny

 

 

 

Parówki

Parówki  to wędlina powstająca najczęściej ze zmielonych na drobno składników, takich jak: mięso, kości, jelita oraz odpadki mięsne, które nie nadają się do spożycia w formie nieprzetworzonej i nie są wykorzystywane w produkcji innych wędlin (MOM). Ponadto, do parówek dodawana jest woda, białka roślinne, które działają jak emulgatory np. soja – często genetycznie modyfikowana – oraz przyprawy smakowe: pieprz i duża zawartość soli, która obciąża nerki. W parówkach jest też dużo tłuszczu – nawet do 40%.

 

 

 

Słodkie kremy czekoladowe do pieczywa

Patrząc na reklamę w telewizji, wierzymy, że stanowią one źródło zdrowych orzechów i dobrego kakao. Jednak głównymi składnikami takiego masła są cukier i tłuszcze, nierzadko utwardzane tłuszcze roślinne. Dodatkowo, w składzie kremów czekoladowych znajdziemy serwatkę w proszku oraz lecytynę sojową. Częste spożywanie takiego masła zapewnia dziecku nadwyżkę kalorii, a w konsekwencji zwiększa ryzyko ryzyko otyłości i zaburzeń równowagi lipidowej, co w przyszłości może także prowadzić do chorób układu krążenia.

  

 

 

 “Sztuczne” pieczywo (typu: dmuchane bułeczki)

W skład domowego chleba wchodzi: mąka razowa, zakwas, sól, ziarna (słonecznik, siemię lniane, pestki dyni) oraz woda. Niestety piekarze korzystają dziś z dodatków i polepszaczy: emulgatororów, np. E330, regulatorów kwasowości, cukru, mąki pszenno-słodowej, karmelu, tłuszczu roślinnego i sztucznych barwników. Dzięki tym dodatkom zmieniają się właściwości pieczywa, np. dłużej zachowuje on świeżość, czy jest bardziej puszysty. Dodatki te tylko na pozór są w pełni bezpieczne dla zdrowia, guma guar na przykład, choć jest uznawana za substancję nieszkodliwą, może powodować wzdęcia brzucha i problemy żołądkowe. Enzym transglutaminaza dodawany do chlebów czy rogalików w celu uzyskania bardziej rozciągliwego ciasta, może być przyczyną  alergii. Warto też zwrócić uwagę na opakowanie chleba – nie powinien być on pakowany w folię. Badania wykazują bowiem, że na większości z nich znajduje się pleśń, która wydziela trujące mytotoksyny.  Do chlebów i wypieków długoterminowych dodaje się substancje antypleśniowe, które podrażniają śluzówkę przełyku i żołądka, powodując refluks.

 

 

 

 Produkty puszkowane

Np. pomidory z puszki, tuńczyk puszkowany – nawet te przeznaczone dla dzieci zawierają wysoki  poziom bisfenolu A (BPA).  Mimo, że ta substancja jest wydalana z naszego organizmu za pośrednictwem nerek, jednak 1% może skumulować się w organizmie. Bisfenol ma negatywne działanie estrogenne. Naukowcy sprawdzają też jego działanie rakotwórcze oraz wpływ na zaburzenie koncentracji . Warto dodać, że w niektórych krajach, takich jak Dania, Kanada, Stany Zjednoczone, Korea, Japonia i Australia, wprowadzono zakaz stosowania tej substancji do produkcji  butelek plastikowych przeznaczonych dla dzieci. Innym zagrożeniem, powiązanym bezpośrednio z produktami puszkowymi, jest aluminium, które jest kumulowane w organizmie przez lata. Uszkadza układ nerwowy, a z doniesień naukowych wynika, że ma związek z występowaniem takich chorób, jak Alzheimer lub Parkinson.

 

 

 

 

 Rozpuszczalne herbatki

Przykładowy skład takiej herbatki zawiera: cukier, glukozę, regulator kwasowości: kwas cytrynowy, ekstrakt z aronii, ekstrakty owocowe 0,45% (ananas, pomarańcza, banan, maltodekstryna), aromaty, witaminę E, witaminę C, tiaminę, ryboflawinę, witaminę B6, niacynę, witaminę B12, biotynę, kwas pantotenowy, oraz kwas foliowy. Patrząc na skład, odradzamy picie takich herbatek i  polecamy naturalne herbaty owocowe oraz napary ziołowe bez dodatków smakowych czy zapachowych. Dzięki temu unikniemy spożywania dużej ilości “ukrytego” cukru oraz sztucznych witamin, które są znacznie gorzej przyswajalne przez nasz organizm niż witaminy naturalne.


 

 

 Słodkie wafelki, ciasteczka, batony

Są źródłem nadmiernej ilości węglowodanów (głównie cukru – ok. 60%) i tłuszczu ok. 30%. 100 gramów tego typu produktów dostarcza około 500 kalorii. Wyroby cukiernicze są wytwarzane z utwardzanych tłuszczy roślinnych, zawierające niekorzystną konformację kwasów tłuszczowych trans. Są one odpowiedzialne za wzrost poziomu cholesterolu we krwi, w tym głównie niekorzystnej  frakcji LDL. Słodkie masy w ciastkach czy pralinkach w około 70% składają się z tłuszczy. W produkcji słodyczy na skalę przemysłową stosuje się wysokooczyszczoną mąkę pszenną, mleko w proszku, jajka w proszku, emulgatory sojowe (często niestety GMO), środki spulchniające oraz aromaty.

 

 

 


 

 

Chipsy

To produkt wysokokaloryczny. Oprócz ziemniaków, w ich skład wchodzi: sól, cukier, przyprawy, wzmacniacze smaku (glutaminian sodu) oraz barwniki nieobojętne dla zdrowia dzieci. Zawartość tłuszczy w chipsach jest bardzo wysoka, a dodatkowo zawierające izomery trans kwasów tłuszczowych. W chipsach znajdziemy także akryloamid, który powstaje podczas smażenia  - substancja ta ma działanie rakotwórcze.

 


 

 

AKADEMIA ZDROWEGO PRZEDSZKOLAKA

 

 

Odporność wzmacniamy, bo o zdrowe żywienie i higienę dbamy- zapraszamy do zapoznania się z prezentacją dla rodziców

 

www.zspilownica.jasienica.pl/upload/odpornosc wzmacniamy, bo o zdrowe zywienie i higiene dbamy-prezentacja.pdf

 

 

Zapraszamy wszystkich rodziców do zapoznania się z materiałami z Akademii Zdrowego Przedszkolaka na temat ZBOŻA ZJADAMY ENERGIĘ Z NICH MAMY

 

www.zspilownica.jasienica.pl/upload/ZBOŻA ZJADAMY ENERGIĘ Z NICH MAMY - prezentacja.pdf

 

 

 

 

Po pierwsze - urozmaicenie

Piramida żywienia składa się z rożnych pięter, na których zamieszczono odmienne grupy produktów spożywczych. Tylko dieta urozmaicona - zawierająca produkty z poszczególnych pięter piramidy żywienia zapewni Twojemu dziecku zdrowie, energię i prawidłowy rozwój. Postaw na urozmaicenie!

 

 

 

Uwagi praktyczne – czyli jak ustrzec się pułapek?

· W codziennym jadłospisie dziecka, w równych odstępach czasu, zaplanuj, co najmniej 4-5 posiłków; w tym, minimum jeden ciepły posiłek.

· Pamiętaj, aby w głównych posiłkach takich jak: I śniadanie, obiad i kolacja znalazło się źródło pełnowartościowego białka np. wędlina, mięso, ryba, jajko lub produkt mleczny (ser żółty, twaróg, jogurt naturalny lub kefir).

· W posiłkach uzupełniających (II śniadanie, podwieczorek) uwzględnij przetwory mleczne oraz dodatki warzywne i/lub owocowe.

· O ile nie ma przeciwwskazań, zwiększ spożycie produktów zbożowych takich jak: grube kasze, płatki (nie tylko kukurydziane) oraz ciemne pieczywo (to doskonałe źródło błonnika pokarmowego).

· Chowaj słodycze i wysokokaloryczne przekąski (np. chipsy, paluszki, ciasteczka) po które łatwo i bezwiednie sięga Twoje dziecko; ponadto ogranicz ich spożycie podczas siedzących czynności takich jak np. oglądanie telewizji. Na przekąski planuj zdrowe produkty np. świeże owoce lub niesolone orzechy.

· Ograniczone ilości słodyczy możesz podawać dziecku po posiłku; pamiętaj jednak, aby nie były one nagrodą za spożywanie posiłku lub inne pożądane zachowania dziecka.

· W diecie dziecka unikaj potraw smażonych w głębokim tłuszczu a wybieraj raczej potrawy grillowane, pieczone w folii lub smażone bez tłuszczu.

· Do potraw gotowanych, duszonych używaj oleju rzepakowego lub oliwy, a do

surówek i sałatek odpowiedni będzie dodatek oleju słonecznikowego lub sojowego.

· Ograniczaj sol - do przygotowywanych potraw dodawaj zioła i delikatne przyprawy.

· W diecie dziecka unikaj słodkich napojów gazowanych i żywności typu fast-food takiej jak: frytki, hamburgery, cheeseburgery, pizza.

· Uważaj na wymyślne i modne diety, które z reguły nie są prawidłowo zbilansowane i nie nadają się dla dzieci.

Jeśli Twoje dziecko ma jakieś alergie pokarmowe starannie zaplanuj menu, aby

eliminacja produktów alergizujących nie skutkowała jakimiś niedoborami; najlepiej wyszukać odpowiednie zamienniki eliminowanych produktów

· Żywienie dziecka powinno być urozmaicone z wykorzystaniem rożnych produktów z każdej z podstawowych grup:

 produkty zbożowe i ziemniaki;

 warzywa i owoce;

 mleko i produkty mleczne;

 mięso, wędliny, ryby i jaja;

 tłuszcze;

 nasiona strączkowe i orzechy;

 cukier i słodycze.

 

www.zspilownica.jasienica.pl/upload/zasadyzdrowegozywieniaprzedszkolaka.pdf